Friday, July 27, 2012

Bukan Doa Kamu Yang Makbul Sebenarnya


Assalamu'alaikum

Pernah dulu terbaca dalam sebuah buku, tapi tak ingat apa nama bukunya. Saya rasa ramai dah membacanya. Hari ini dapat emel fasal kisah di bawah ni.. jadi dikongsikan di sini.. jangan meremehkan doa dan bakhil untuk berdoa kepasa sesama saudara sama ada saudara melalui pertalian darah atau sesama muslimin




Bercakap fasal doa,

Saya teringat satu kisah yang sangat-sangat memberikan kesan dalam
kehidupan saya. Guru-guru saya di sekolah, semenjak sekolah rendah,
sangat menerapkan doa. Jadi, saya sudah dibiasakan dengan Solat Hajat,
Solat Dhuha, Qiamullail, waktu-waktu doa yang mustajab seperti ketika
hujan dan sebagainya agar saya rajin berdoa, dan agar doa saya makbul.
Jadi, bila Allah anugerahkan saya kejayaan, saya sentiasa rasa, itu
sebab saya doa dengan bersungguh-sungguh. Namun satu cerita mengubah
persepsi saya.

Cerita yang saya dengar itu begini:

Kisah berkenaan seorang abang dan seorang adik.

Kedua-duanya adalah anak yatim lagi miskin. Mereka tinggal di rumah
pusaka tinggalan ibu bapa mereka. Kedua ibu bapa mereka adalah hamba
ALLAH yang soleh. Kedua-dua anak dididik untuk bergantung harap dengan
Allah SWT.

Si abang, saban hari berdoa agar ALLAH mengubah nasib hidupnya. Dia
meminta kepada ALLAH agar dipertemukan dengan isteri yang cantik lagi
kaya. Dia meminta kepada ALLAH agar dirinya kaya raya.

Si Adik pula, seorang yang buta huruf. Tidak seperti abangnya, dia
membaca doa pun dengan melihat kertas. Sebelum bapanya mati, dia pernah
meminta bapanya menulis sesuatu di atas kertas, dan kertas itu sering
dipegangnya setiap kali berdoa.

Akhirnya, Allah mempertemukan seorang perempuan yang cantik lagi kaya
dengannya. Perempuan itu jatuh hati kepadanya, lantas berkahwin. Si
Abang seperti mendapat durian runtuh dan kehidupannya terus berubah. Dia
keluar dari rumah pusaka, dan meninggalkan adiknya.

Si Abang akhirnya kaya raya, malah terus kaya apabila dia memasuki medan
bisnes. Dia sudah mula alpa dengan ALLAH, melewat-lewatkan solah, jarang
membaca Al-Quran, tapi tidak pernah lalai untuk meminta kekayaan
daripada ALLAH. Kalau masuk dalam bab perniagaan, kekayaan dunia, maka
berbondong-bondong doanya kepada ALLAH. Dan ajaibnya, Allah beri apa
yang dia minta. Si abang rasa dia istimewa.

Si adik pula, hidupnya tidak berubah. Dia masih seorang sederhana,
dengan kelemahannya sebagai seorang buta huruf, dia hannya mendapat
kerjaya sederhana, terus menjaga rumah pusaka. Si adik, juga rajin
berdoa. Si abang tahu, si adik rajin berdoa. Tapi Si Abang melihat,
hidup adiknya tidak berubah-ubah. Lantas satu hari, ketika Si Abang
menziarahi adiknya, Si Abang berkata dengan sombong:

"Kau kena berdoa kuat lagi. Tengok aku, berdoa je ALLAH makbulkan. Kau
ni tak cukup hampir dengan Allah ni. Berdoa pun masih tengok-tengok
kertas. Tak cukup hebat."

Si Adik tersenyum sahaja. Suka abangnya menegur kerana padanya, teguran
abang amat bermakna.

Si Adik terus hidup sederhana, di dalam rumah pusaka, dengan doa melihat
kertas saban hari, dan kehidupannya tetap tidak berubah. Tidak menjadi
kaya seperti abang.

Satu hari, Si Adik meninggal dunia. Ketika Si Abang mengemas-kemas rumah
pusaka, dia berjumpa satu kertas. Kertas itu adalah kertas yang adiknya
sering pegang ketika berdoa.

Si Abang menangis teresak-esak apabila membaca kertas kecil itu.

Kertas itu tertulis: " Ya Allah, makbulkan lah segala doa abang aku"

MasyaALLAH...

Si Abang mula membandingkan dirinya dengan adiknya. Adiknya kekal taat
kepada ALLAH dan tidak meringan-ringankan urusannya dengan ALLAH SWT.
Adiknya, sedikit pun tidak meminta dunia kepada ALLAH, malah tidak
meminta apa-apa untuk dirinya. Tetapi adiknya meminta agar segala doa Si
Abang dimakbulkan. Si Abang, tidak pernah sedikit pun mendoakan Si Adik.

Si Abang mula nampak, rupanya, bukan doa dia yang makbul. Tetapi doa
adiknya telah diterima oleh ALLAH SWT, lantas segala doanya menjadi
makbul.

Cerita ini meruntun hati saya, dan buat saya sentiasa berfikir panjang.

Kadang-kadang kita, bila Allah realisasikan hajat kita, kita suka
mengimbau usaha-usaha kita.

"Aku buat beginilah yang jadi begini."

"Doa aku makbul seh!"

"Aku ni memang Allah sayang. Tengok, semua benda Allah bagi. Aku minta
je pun."

Tanpa sedar kita bongkak. Takabbur.

Sedangkan, kita tak tahu, mungkin yang makbul itu adalah doa ibu bapa
kita, doa adik beradik kita, doa sahabat-sahabat kita. Bukannya doa
kita.

Cerita itu sangat menyentuh hati saya.

Membuatkan setiap kali saya berdoa, saya tidak lupa mendoakan ibu bapa
saya, guru-guru saya, keluarga saya, adik beradik saya, sahabat-sahabat
karib saya, yang teramat akrab saya sebutkan namanya agar lebih merasai
bahawa saya memerlukan mereka mendoakan saya juga.Kita ini banyak dosa.
Banyak hijab.

Mungkin doa orang lain yang lebih bersih hatinya, lebih suci jiwanya
yang makbul, menyebabkan rahmat Allah tumpah pada diri kita. Sebab itu
jangan berlagak. Jangan tinggi diri. Jangan rasa doa kitalah yang
makbul. Pulangkan semuanya kepada Allah. Doa itu sebahagian daripada
usaha sahaja sebenarnya.

Dan jangan rasa segan nak minta orang lain doakan kita.

Semoga bermanfaat note ini.

Sebarkan jika anda rasa ada manfaatnya.

Semoga Allah redha dengan kita.

Sumber EMEL 

1 comment:

Helmi said...

Salam, tolong do'akan saya keluar dari masalah kewangan akibat dianiayai oleh ramai orang ye, termasuk orang2 yang mendakwa usaha fi sabilillah, buat NGO tapi hatta saya kutip derma beribu bila tanya orang yang patut dpt dari NGO tu, mereka kata x terima pun

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts with Thumbnails

Labels

'ittiba' Rasul (1) 75% Rawatan adalah daripada Al-Quran Al-Karim (1) abu zar (1) Adakah Suami Menanggung Dosa Isteri (1) Ajarkan Aku Ya Allah (1) akhir zaman (1) Al-A'la (1) Al-Hambra (1) Al-Haqqah (1) Al-Quran (13) Alam Akhirat (2) alam barzakh (3) alam ruh (1) Amanah (1) Anak Soleh (1) Anjing dan himar (1) arak (1) Asmaul husna (2) award (3) Ayat 'Izzi (1) Ayat Kursi (1) Baca dengan nama Tuhanmu (2) Bahaya Syirik (1) Barakah (1) Bencana (1) berhadapan dengan Firaun (1) Berita Luar Negara (1) Bersederhana dalam membenci (1) bersin (1) Beza Yahudi Israel n Zionis (1) Biawak Beriman (1) Bicara Agama (3) Buat amalan baik (1) Bukti Kekuasaan Allah (1) Buku (1) Bulan Terbelah Dua (1) Buta di akhirat (1) Cara Lupus Ayat-ayat al-Quran (2) ceramah (1) Cinta Rasul (1) Cukai Sendi (1) doa (7) Doa Nabi Yunus (1) Doa Rasulullah SAW (1) Dosa (1) Dunia (1) Empat Perkara (1) Empat Waktu Dalam Hidup (1) Fenomena 30 Minit Ustaz Don (11) Fenomena Law Kana Bainana (1) Fiqh keutamaan (1) Fudhail bin Iyyad (1) Gempa Bumi (1) Hadis (8) Haji (3) halaqah (2) Hanzalah Abu Amir (1) harun yahya (2) hasad dengki (1) Hati (13) Hauqalah (1) Hidayah (2) Hijrah (2) Hikam 2 (1) Hisab (1) Hormon (1) Hukum Meletakkan Gambar Bernyawa Di Rumah (1) hukum wanita haidh ziarah kubur (1) Husnul Khatimah (2) Ibnu Ummi Maktum (1) Ibrahim bin Adham (1) Iktikaf (1) iluvislam (2) Imam Mahadi (1) Imam Muda (1) Iman Asas Puasa (1) Info (6) Islam tetap bersinar (2) israk mikraj (2) istidraj (1) Istighfar (1) Jadilah Pembantu Allah (1) jadual harian (1) Jaga Aqidah (1) Jin (1) Kaedah Memilih Sahabat (1) Kalimah tauhid (1) Kanan VS KIri (1) Kata-kata Hikmah (1) Ke mana nak pergi? (1) Kebesaran Ilahi (3) Kecerdasan rohani (1) keistimewaan Jumaat (1) Kejadian Manusia (1) Kelebihan 10 Zulhijjah (1) Kerajaan Semut (1) kesihatan (1) Khazanah Nabi (1) Khusyuk Solat (2) Khutbah (3) Kisah 3 pemuda dalam gua (1) Kisah Amirul Mukminin dan Gabenor (1) Kisah dan Pengajaran (24) kisah keluarga Imran (1) Kisah Maryam as (1) kisah nabi (10) Kisah Nabi Musa as (2) kisah para sahabat Nabi (7) Kiyai Haji Ahmad Dahlan (1) lailatul Qadar (3) Laman Tarbawi (1) Lazat iman (1) Lebah dan lalat (1) Lelaki dan Wanita Ahli Neraka (1) luar negara (1) Maal Hijrah (1) malaikat (1) Malam Nisfu Sya'ban (1) Marah (2) Masjid Nabi (1) mati (3) Maulid Nabi (9) Membaca (1) Meninggalkan Solat (1) Muhasabah Diri (1) Muraqabah (1) Musibah Banjir (1) Muslim yang baik. akhlak (1) Nabi Ibrahim (1) Nabi Isa (1) Nabi Musa belah Laut Merah (1) Nabi Musa dengan Iblis (1) Nama (1) Nasihat Imam Syafi'ie (1) Nikmat Sihat dan Waktu Lapang (1) Nota Untuk Diri (1) Orang-Orang Yang Berilmu (1) Padang Mahsyar (1) Panduan (19) Perang Badar (1) Perayaan Deevapali (1) Perbezaan iblis jin dan syaitan (1) perhiasan (1) peringatan (3) Pertunangan (1) Qadar dan Qadha (1) qalbun salim (29) Qasar n jamak (1) Rahsia Solat (6) Ramadhan (13) Redha (1) Reflections di TV AlHijrah (1) renungan (52) Sabar (5) Sakinah (1) Saksi (1) Sejarah (1) sifat bakhil dan kikir (3) Sillaturrahim (1) Sillaturrahim. Akhlak bertandang dan bertamu (2) Solat Awal Waktu (1) sombong (2) Surah an-Nasr (1) Surah An-Nisaa' (1) Surah Ar-Rahman (1) Surah Hud (1) syaitan (2) syukur (1) Syukurlah kerana manusia dimuliakan (1) tadabbur (2) Tadayyun (1) Tafsir Al-'Alaq 96:1 (1) Tafsir Faatir 35:10 (1) Tafsir Surah as-Saff (1) Takut (1) Tanda Kiamat (1) Tanyalah Ustaz (2) tawakkal (2) tayammum (1) tazkirah (9) teknologi alam (1) telur jadi ayam (1) Tha'labah (1) Thabat (1) Tidur Qailulah (1) Tsumamah (1) Tsunami Jepun (1) tujuan beribadah (1) Ubun-ubun orang yang berdusta (1) Ulul albab (2) Umar Abdul Aziz (1) Umar Ibnul Khattab (1) Umur dan Harta (1) Us (1) usrah U-jem (2) Ustaz Azhar Idrus (1) Ustaz Sayang Anda (1) Wajah Dunia (1) Wali-wali Allah (1) wanita (1) Wanita penggoda (1) wasitoh (1) William Suhaib Webb (1) Ya'juj dan Ma'juj (1) Yang tidak layak jadi pemimpin (1) YouTube (32) zikir (6)